tisdag 11 december 2012

Pimpelfiske VS ismete - I jakten på de randiga


Vintern verkar vara här för att stanna ett tag. Senaste tiden har det ryckt ordentligt i fisketarmen men lägenhetsrenovering och arbete har tagit all tid anspråk.  I substitut för fiske har kommande vinter planerats och nu har jag bestämt mig på vad jag ska satsa på. Det blir nya tag i jakten på Storabborren.  Som jag tidigare nämnt har jag aldrig lyckats fånga en riktigt stor abborre trots mängder med fisk över kilot fångats genom årens lopp. Förhoppningsvis ska en riktad storabborre satsning kunna ändra på detta i vinter. Målet är att få en abborre på över 1600g vilket innebär en höjning av person bästa på hundra gram och en ny storfiskenål.   Vis av förra vinterns misslyckade satsning ska jag koncentrera mitt fiske till nya vatten som jag vet att det går riktigt stora abborrar i. Jag har redan utsett ett fåtal vatten som jag ska försöka lära mig mer grundligt. Troligtvis kommer jag fånga betydligt färre abborrar än förra vintern men förhoppningsvis kommer någon av de jag fångar vara av monsterstorlek. Har man riktigt tur lyckas man även fånga stockholmslegenden en abborre över 2 kg. Nästan samtliga vatten jag har planer på att fiska i denna vinter har det bevisligen fångats abborre över 2 kg i det förflutna och övriga misstänker jag att de kan finnas i trots att jag inte hört om fångster av denna kaliber. 

Min flickväns första pimpelabborre, strax över kg vägde den.


Förra vintern använde jag mig uteslutande av pimpelfiske med balanspirk som visade sig vara ruggigt skoj och även effektivt i jakten på de randiga. Att de inte blev några större skyller jag mer på valet av vatten än valet av metod.  Jag ska denna vinter däremot testa att utveckla balansfisket genom att använda mig av mitt portabla ekolod på inrådan av skickliga abborrpimplare. Dessutom har jag planer på att ge pimpelfisket motstånd genom att ta till det under sommartid beprövade metet med levande bete. Mete med levande betesfisk är klart överrepresenterat i min fångststatistik av abborrar över kilot och bara för det är vinter har jag ytterst svårt att tänka mig att det egentligen skulle vara någon skillnad på vad abborrana intar i föda. På de flesta pass kommer jag försöka kombinera de olika teknikerna för att lyckas överlista storabborren. Med andra ord kommer det bli en ordentlig kamp mellan pimpelfisket mot riktat ismete. Vilken metod som kommer stå som segrare får tiden avgöra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar